Skoler/Institutioner



Vi har puttet læring om arkitektur i kasser.

I foråret ’19 tilbyder Børnekulturhus Ama’r 3 nye læringsaktiviteter til skoler og institutioner. Huset har, i samarbejde med arkitekt Julie Dufour, udviklet 3 aktiviteter indenfor arkitektur, rum- og materialeforståelse og tilbyder disse som supplement til undervisningen i håndværk og design. Indholdet er målrettet indskolingen og mellemtrin, samt skolegrupper i børnehaver.

Det særlige ved disse aktivitetskasser er, at du som underviser, selv står for formidlingen og faciliteringen af indholdet. Kasserne skal altså opfattes som undervisningsmateriale, man frit kan komme og benytte når klassen er på eskursion. Personalet i Børnekulturhus Ama'r står selvfølgelig klar med gode råd og svar på spørgsmål. 

Herunder kan du læse mere om hver enkelte aktivitet. Du kan også downloade PDF-versionen af de individuelle lærevejledninger, således at du kan orientere dig i materialet inden I kommer til ekstern undervisning.

Tag med på jagt efter 11 helt forskellige dyr, som har forladt deres naturlige habitat og nu gemmer sig i Børnekulturhusets forskellige rum. Formålet med opgaven er at styrke børns evne til at læse en plantegning. Ligeledes styrkes børnenes skaberforståelse når de selv skal til at være arkitekter. Hvordan bor dyr egentlig, hvis de optimale omgivelser skal bygges og hvad hvis det hele er fantasi?

Indholdet er målrettet indskolingen samt skolegrupper i børnehaven.

TIL BØRNEHAVEN: Kassen indeholder også en nedskaleret version, som kan benyttes af mindre børnehavebørn. Her skal dyrene findes ved hjælp af et kort.

Klassen skal i grupper udvikle et spil, som tager udgangspunkt i husets arkitektur og rumlighed. Med en pose fuld af småredskaber skal hver gruppe forholde sig, til de omgivelser de er blevet tildelt, udvikle et sæt spilleregler og videreformidle dette til en ny gruppe.

Indholdet er målrettet folkeskolens mellemtrin.

Hvilke materialer benytter arkitekter til byggeri og hvorfor? Denne aktivitet faciliteres udendørs og har fokus på den taktile del af materialeforståelsen. Kan noget virke blødt selvom det er et hårdfør materiale? Sanserne skal aktiveres og overflader undersøges ved hjælp af papir og kul. I opgavens anden del arbejder klassen med formforståelse og laver en collage af geometriske figurer og mønstre.

Materialet lægger op til reflektion og dialog. 

Inholdet er målrettet indskoling og mellemtrin.

Herunder kan du downloade alle lærevejledninger. Du kan også finde kontaktinfo til os, så du kan reservere materialet til din klasse.

 

ARKITEKTUR DER DUR

Undervisningsmaterialer for skoleklasser.
Kom på besøg og lån en værktøjskasse med tegnegrej og redskaber og gå på opdagelse på egen hånd. 
Læs mere og hent opgaverne her.


HVEM BOR HER?

Skal en krokodille sove i et badekar og hvorfor vil katten ikke bo i et akvarie?

Mægtig Morsom Motion

Terningens 6 sider er i spil. Indbyder særlige rum til særlige bevægelser?

MATERIALEJAGT

Hvordan føles vinduerammen og udtrykker væggen sig korrekt?

Her kan du få fat på os:

Kontakt os på telefon 32843211 eller mail bornekulturhusamar@kk.dk og reservér den kasse som passer til din klasse eller institutions behov. Her aftaler vi også et tidspunkt for jeres besøg.

Praktiske oplysninger

Der er mulighed for skoleklasser at spise medbragt mad i vores caféområde. Skoleklasser er velkomne til at bruge husets øvrige faciliteter før og efter en aktivitet. 

Åben Skole

I forbindelse med Åben Skole deltager børnekulturhuset i en række pilotprojekter, der skal undersøge, hvordan kulturinstitutioner kan supplere med indhold og faciliteter, i forbindelse med den nye skolereform. Vi orienterer løbende om disse tiltag, som også vil være at finde inde på Åben Skole-portalen.