NATUREN SLÅR IGEN
« Naturen slår igen » Er en filmisk workshop med udgangspunkt i animeret historiefortælling gennem visualitet og lyd. Mathias Loose og Delia C. Keller foretager intuitiv katastrofe-forskning sammen med børn. Med enkle audiovisuelle midler skabes fiktive historier fra børnenes nabolag som beskæftiger sig med naturkatastrofens virkelighed, men hvor vi herefter har i sigte at gentænke dem til noget positivt.
Tankeeksperiment: hvordan kan livet i København blive helt anderledes og måske endda bedre når en
naturkatastrofe rammer byen? I vores kunstprojekt, som er opdelt i 4 blokke, udforsker vi sammen med børnene, et “naturen slår igen” scenario i deres nabolag. Vi anvender hverdagsgenstande og genbrugsmateriale, som vi har været ude at finde, til at skabe animationer gennem lys og skygge men bruger også materialet til at fremstille foley-lyd og senere musik som skal synkronisere med historiefortællingen. Hver klasse vil få 4 dage med 5 timer om dagen. Eleverne vil blive inddelt i forskellige ‘produktions hold’ og vil løbende skulle teste sig gennem historiefortælling, lyddesign, skyggespil & animation, lys, musik, samarbejde. Alt sammensmelter ud i en eller anden form for kort kunstfilm.
BLOK 1: AT EKSPERIIIIMENTERE med de forskellige medier
Den første blok handler hovedsageligt om at indsamle forskelligt materiale og beskæftige sig, på en legende måde, med materialet,. Her undersøger vi det planlagte tema & teknikker, samt lære hinanden at kende. Ved hjælp af små øvelser skaber deltagerne korte scenarier og gennemfører dem audiovisuelt (skyggeteater og foley-lyd). Målet med denne blok er, at alle skal have prøvet det hele og fundet et fælles sprog. På denne måde bringes emnet tættere på deltagerne.
BLOK 2: SKRIVER HISTORIEN & LAVE REKVISITTER
De deltagende vil blive introduceret i at skrive deres egen historie ned ved hjælp af et story-board. Dette
storyboard kan bruges vi til at lave et filmset ud af animatiske rekvisitter som bliver klip og klistret ud af
genbrugsmateriale og diverse fundne genstande.
Opstår der karaktere ud af objekterne? Hvad kunne historien være?
Måske kunne man bruge den her som baggrund og den her som forgrund, hvad ville der så ske?
Rekvisitterne vil blive bragt til et over head projektor og blive projekteret op på en filmskærm. Bevægelser i
scenografien vil blive dokumenteret og gjort til små bevægende stop-motion agtige malerier vi senere kan klippe og redigere.
BLOK 3: LYD & MUSIK
Kunstfilm skabelsen er igang og vi skal lave LYD! Lyd er som regel en lagkage af alle mulige ting. Det skal vi kigge på! Hvordan lyder vejret i vores scener, er der nogle fugle/mennesker/ting, hvor kan vi bruge lydeffekter og hvordan vil de lyde i bevægelse med animationen? Lyde fra mund, krop, klap, spande, skrald, effekter, papir, plastic, dans, leg, råb, stilhed osv. kan blive processeret med digitale effekter.
Skal det lyde uhyggeligt? - rumklang. Skal det lyde som et træ gror sig stærkere og stærkere op af jorden? - ecco & pitch. osv. Måske opstår der undervejs ideer til hvordan vi bruge & lave musikken?
Hvis et træ er en hovedperson, kunne man lave en rytme der kommer og går hver gang man ser træet? En
rytme som måske kun består af percussionister der spiller på træ? Hvis historien f.eks. handler om et barn,
kunne man så måske kombinere de træ-rytmer med en slags børnekor? Vi får alt optage via sampler og mixer ind på computer som vi kan bruge til synkronisering.
BLOK: 4 KLIP & FINISHING
Til sidst skal vi have klippe vores kunstfilm sammen lyd, musik og evt dialog så alt er synkroniseret. Det bliver også gjort lidt undervejs, men som udgangspunkt er formålet at vi skal finalize hele projektet så der er klar til visning. Vi skal desuden også gøre klar til visning aka. fernisering og her skal vi klargøre lidt snacks, stoleopsætning, lyd osv.
Praktisk: Vi tilbyder et forløb på 20 timer/ uge som fordeles ud på fire dage (mandag-torsdag) i tidsrummet kl. 8.30 - 13.30. Klassen arbejder med Mathias Loose og Delia C. Keller , som er professionelle kunstner, og som har mange års erfaring med at formidle kunst til børn og unge.
Sted: Børnekultuhus Ama´r, Øresundsvej 6b, 2300 København S
Tilmelding hos Lotfi Attia, Børnekultuhus Ama´r, uz8t@kk.dk (først til mølle. Forløbet er gratis for folkeskoler i Københavns Kommune.
Ledige uger i skoleåret forår 24:
Uge 18: 29 april 30 april, , 2 maj, 3 maj.
Uge 20: 13 maj, 14, maj, 15 maj, 16 maj
Uge 21: 21 maj, 22 maj, 23 maj, 24 maj
Uge 22: 27 maj, 28 maj, 29 maj, 30 maj.